Werkdruk of druk werk?

door | jan 11, 2023

Business
Werkdruk of druk werk?

In toenemende mate wordt druk werk steeds vaker ervaren als werkdruk. Druk op je werk zijn, daar is niet zoveel mis mee tenzij druk op je werk zijn een continu proces aan het worden is en ruimte om tussendoor op te laden verdwijnt. Dan wordt de ervaring werkdruk. Echter werkdruk gaat niet alleen om de hoeveelheid werk. Van invloed op werkdruk zijn onder meer de volgende punten:

  • Onduidelijke rol;
  • Veranderlijke taak of taken;
  • Tijdsdruk door hoeveelheid werk;
  • Stijl van leidinggeven.

Onduidelijke rol.

Met rol onduidelijkheid wordt bedoeld dat er geen duidelijke omschrijving is van de functie of dat vanuit de leiding geregeld andere werkzaamheden worden gevraagd uit te voeren dan de is omschreven in de geldende documenten van de organisatie. Wanneer binnen de organisatie er geen heldere beschrijving is van de werkzaamheden welke jij dient uit te voeren kan er direct een kloof ontstaan tussen uitgevoerd en verwacht. Deze kloof alleen al zorgt voor verminderde effectiviteit. Daarnaast zorgt rol onduidelijkheid ervoor dat niet de juiste persoon de juiste rol zal gaan vervullen. Er kan dus geen afstemming plaatsvinden tussen gedrag van de medewerker en functie.

Veranderlijke taak of taken.

Wanneer er geen rol duidelijkheid is kunnen de taken welke verwacht worden van de medewerker als veranderlijk worden ervaren. Wanneer een medewerker regelmatig dit zal ervaren wordt het zeer lastig zijn gedrag af te stemmen op de rol en of taken die van de medewerker wordt verwacht.

Tijdsdruk door hoeveelheid werk

Je kent het wel nog even dit afmaken omdat hiernaast mij nog een hele stapel aan werk ligt. Wat we dan vaak niet zien dat daarnaast weer een stapel werk ontstaat. In veel organisaties is dit de dagelijkse praktijk. Het lijkt erop dat er zich meer werk aan dient dan de medewerkers in een werkweek kunnen verwerken.

Een wijs man zei ooit eens wanneer mijn medewerkers hun werk niet in een standaard werkweek kunnen uitvoeren ligt het aan mij. Wat hij hiermee bedoeld is, of dat de medewerkers te veel werk krijgen toebedeeld of dat de medewerkers niet de capaciteit hebben, die nodig zijn om de werkzaamheden effectief uit te voeren. Wanneer dat laatste de oorzaak is dan is ook hij hiervoor verantwoordelijk. Dit omdat of hij de medewerkers niet heeft voorzien in de juiste ontwikkeling of niet de juiste persoon op de juiste functie heeft ingedeeld.

Stijl van leidinggeven

Wanneer de medewerkers continu een langere werkweek hebben dan heeft de stijl van leidinggeven hier invloed op gehad. De stijl van leiding geven gaat uiteraard niet alleen over de juiste persoon op de juiste plaats positioneren of voorzien van de juiste hoeveelheid taken. Het gaat ook over welk gedrag de leidinggevende vertoont t.o.v. de medewerker. Elke medewerker vertoont een bepaalt gedrag en verschilt t.o.v. andere medewerkers. Elke medewerker dient dus ook op een andere wijze aangestuurd te worden om van druk werk geen werkdruk te maken.

Drijfveren

Bovenstaande punten hebben allemaal 1 overeenkomst en dat is het gedrag, van de medewerker en leidinggevende, een bepalende factor is .

Gedrag is wat we kunnen waarnemen door te horen en door te kijken. Bij alle punten hierboven is het effectief om taken en communicatie af te stemmen op het gedrag van de ander.

Doordat we gedrag kunnen waarnemen is het een quick win om de inhoud van de rollen en communicatie af te stemmen op het gedrag van de medewerkers. Wanneer je weet waarom iemand bepaald gedrag vertoont heb je meer nodig, want het waarom is niet duidelijk waarneembaar. Het waarom noemen we drijfveren. Deze drijfveren bevinden zich dus onder de waterlijn, en bepalen dus waarom het topje van de ijsberg er uitziet zoals die er uitziet.

Transformatie

Wanneer inzichtelijk is waarom de medewerker een bepaalt gedrag vertoont ben je nog beter instaat de juiste medewerker de juiste werkzaamheden toe te dichten en dat te laten doen waar die medewerker goed in is en wellicht nog beter in kan worden. Ook ben je als leidinggevende beter instaat jouw gedrag af te stemmen op het gedrag van de medewerker helemaal wanneer je als leidinggevende ook op de hoogte bent van jouw eigen drijfveren. Doordat je de organisatie inricht op basis van de afstemming tussen competenties en drijfveren gaat de medewerker meer autonomie ervaren. Meer autonomie over taakuitvoering en meer autonomie over verdeling van de hoeveelheid werk (zie werkdruk model van TNO). Wil jij de transformatie van werkdruk naar druk werk? Neem dan contact om de mogelijkheden voor jouw organisatie te bespreken.

Ook leuk om te lezen

De juiste persoon op de juiste plek.

De juiste persoon op de juiste plek.

Iedereen heeft weleens ervaren hoe het voelt om in een organisatie te werken waar werkgeluk ver te zoeken is. Misschien was het de werkdruk, de sfeer op de werkvloer of het gevoel dat je niet op de juiste plek zit. Werkgeluk is een belangrijke factor die niet alleen...

Lees meer
Sta jij ook continu aan?

Sta jij ook continu aan?

Vlak voordat je gaat slapen nog even je mail checken of je socials afgaan.  53% van de volwassen doet dit regelmatig. Hetzelfde ritueel begint al direct na het wakker worden. Mail checken, socials checken en tijdens het ontbijt en de drie liter koffie drinken...

Lees meer
Hechting en Adoptie

Hechting en Adoptie

Hechting Hechting en adoptie. Hechten hoe werkt dat wat is het eigenlijk? Hechten is het vermogen tot het aangaan van een verbinding met persoon of personen. Hechten is een natuurlijk proces dat wij in onze vroege jeugd aanleren of meekrijgen van  en door onze...

Lees meer
Identiteit en Adoptie

Identiteit en Adoptie

Identiteit en Adoptie‘Je kunt pas van een ander houden als je van jezelf houdt,’ een cliché dat je vaak hoort, maar laten we eens onderzoeken wat het eigenlijk zou kunnen betekenen.Jezelf accepteren is mijns inziens de sleutel. De vraag is hoe je jezelf kunt...

Lees meer
Gedachten krijg je cadeau.

Gedachten krijg je cadeau.

Gedachten komen en gaan. Ze ontstaan spontaan zonder dat jij er wat voor hebt gedaan. Die gedachten kunnen van alles zijn. Dat wat je denkt wanneer je je buurvrouw ziet, ook wanneer je dit leest ontstaan er gedachten. Deze tekst die ik schrijf kan je ook zien als...

Lees meer
Lijden wat is dat?

Lijden wat is dat?

Lijden wat is dat? Wanneer je pijn ervaart in je leven en je blijft verbonden met de pijn die je ervaart, dan wordt pijn lijden. De oorzaak van het gegeven dat pijn vaak leidt tot lijden ligt in de taal. Ons brein is verbaal ingesteld en is daardoor geneigd alles wat...

Lees meer
Hoe je focus behouden.

Hoe je focus behouden.

Hoe jij je focus behouden voor jezelf of voor je business is van belang voor je persoonlijke rust en voor het laten groeien van je business. Iedereen kent het wel je hebt je voorgenomen elke dag buikspieroefeningen te doen en aan het eind van de week bemerk je dat het...

Lees meer
Adoptie en Talentboard

Adoptie en Talentboard

Ik ben als baby geadopteerd, na vele jaren van het niet willen zoeken van mijn biologische familie heb ik vorig jaar het besluit genomen wel opzoek te gaan. Het niet weten wat mijn achtergrond is en waar een deel van mijn gedragingen zijn oorsprong hadden, zorgde...

Lees meer
Waarom veranderen meestal mislukt.

Waarom veranderen meestal mislukt.

Waarom veranderen meestal mislukt, en hoe ik je kan helpen om het wel te laten lukken. In mijn blog over loslaten schreef ik al dat veranderen niet zomaar gaat. Voor een geslaagde verandering dien je als eerst te voldoen aan twee voorwaarden. Je kan even teruglezen in...

Lees meer